tag:blogger.com,1999:blog-1313028133685071734.post4739789269269495957..comments2023-10-06T07:37:08.238-07:00Comments on تلخ مثل عسل: عاشورای 88Unknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-1313028133685071734.post-40784964442774834012012-11-26T06:32:35.519-08:002012-11-26T06:32:35.519-08:00من حدس می زنم شما اگر بیرون از ایران ایستاده بودید...من حدس می زنم شما اگر بیرون از ایران ایستاده بودید، به گونه ای دیگر به موضوع نگاه می کردید و خشونت خیابانی را ضرورتن عاملی منفی برنمی شمردید. تحلیل های سیاسی یک انسان هم همچون بسیاری از رفتارهای دیگرش جایی در ناخودآگاه ش تعیین می شود و نه متاثر از منطقی عقلانی. در سیاست نتایج واقعی اهمیت دارد ونه روش هایی که به آن نتایج می انجامد. تکرار اعتراض- حتی با همان خشونتی که به آن اشاره می کنید- می توانست به عقب نشینی سیستم در برابر مطالبات منجر شود. مثال لیبی و سوریه- دقیقن به دلیل نبود پیشینه ی انقلاب- ضرورتن در ایران تکرار نمی شد. تجربه 57 فقط کنش جامعه را تغییر نمی دهد، حاکمیت هم خوب می داند ایستادگی بی خردانه تا نقطه صفر مجاز است و نه بیشتر. آن ها اگر فشار موثر بود عقب می نشستند. پایینhttps://www.blogger.com/profile/00315320506989739031noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1313028133685071734.post-21182841371354058222012-11-25T22:35:22.504-08:002012-11-25T22:35:22.504-08:00تحلیل بالا برای من غیر واقعی جلوه میکند، و شاید به...تحلیل بالا برای من غیر واقعی جلوه میکند، و شاید به دلیل دوری نویسنده از جو تجمعات و معترضین بوده. دلایل به شرح زیر است:<br />1- بعد از عاشورا این گمان بسیار تقویت شد که حکومت به زودی فرو میریزد، و این سوال همزمان که ما به برای چه چیز خون میدهیم؟ برای برکناری احمدی نژاد؟ برکناری خامنه ای؟ برگشت به دوران خمینی؟ رهبری جنبش در روشن کردن این موضوعات بسیار ضعیف عمل کرد شاید هنوز دل در گرو این حکومت داشت و شاید، شایدهایی دیگر<br />2- میرحسین موسوی، پس از روز عاشورا بسیار منفعلانه عمل کرد، شاید به این دلیل که نمیخواست متهم شود به اینکه در مقابل کشته شدن برادر زاده خود، واکنش نشان میدهد. فضای بی واکنش میدان را برای خیمه شب بازی حکومت آماده کرد. سناریو حکومت واضح بود و یکماه پیش با پاره کردن عکس خمینی کلید خورد که جواب نگرفت. بعد از عاشورا نباید خیابان از سبزها خالی میشد و حتما باید برای کشته شدگان خونخواهی در خور انجام میشد، که متاسفانه نشد.<br />3- در مورد نه دی دو نکته کوتاه، مردم در شهرستانها به حمایت از حکومت نیامدند که اگر به حمایت از حکومت میخواستند بیایند، یکماه قبلتر و با پروژه عکس خمینی میامدند. برای اینکه باور کردند به امام حسین توهین شده آمدند، جمعیتی که در تهران بود اکثرا با اتوبوس آورده شده. <br />4- تظاهرات بیست و دو بهمن به دلیل پیشنهاد احمقانه اسب تراوا از سوی جرس، شکست خورد، نه هیچ دلیل دیگر.<br />5- اشتباه آخر، لغو تظاهرات سالگرد بود که معترضین را بسیار دلسرد کرد. <br />برای جمع بندی، دلایل نوشته بالا مبنب بر ترس ما از خشونت، کاملا بی اساس است، زیرا در خیابان که هستی قاطی جکعیت اصلا ترس را نمیفهمی. واکنش مردم در عاشورا واکنشی طبیعی بود. اگر ما قرار بود از خشونت، یا خشونت کردن بترسیم بعد از سی خرداد بیرون نمیامدیم. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17463360623112268937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1313028133685071734.post-30669498588649337052012-11-25T17:02:23.555-08:002012-11-25T17:02:23.555-08:00آفرین به این تحلیل بسیار دقیق. تنها نکته قابل ذکر ...آفرین به این تحلیل بسیار دقیق. تنها نکته قابل ذکر بر اساس مثالی به زبان انگلیسی است که میگوید "برای رقص نانگو دو رقصنده لازم است.." در تانگوی خشونت محور سرکوب پس از عاشورای ۸۸ ، جناح حاکم با "براندازان" افراطی (یعنی فرقه رجوی، سلطنت طلبان، تجزیه طلبان، اسلام ستیزان، سلفی-وهابی ها، و... البته با حمایت اسرائیل و نئوکان های آمریکایی) همکارانه در حال رقص بود؛ همان رقص شوم افراطی که در ۲۸ مرداد ۳۲ حزب توده و برخی "اسلامیون" را به همکاری با کودتا بر علیه دکتر مصدق ترغیب کرد--که همین تانگوی افراط در زمان مرحوم مهندس بازرگان تقریبا با همان رقصندگان تکرار شدmojiaghahttps://www.blogger.com/profile/10383009206774213125noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1313028133685071734.post-68843055019301799702012-11-25T10:07:26.041-08:002012-11-25T10:07:26.041-08:00https://plus.google.com/105885241258375918436/post...https://plus.google.com/105885241258375918436/posts/hyLkWtYq2P1MHMD Moeinihttps://www.blogger.com/profile/16100687593773912195noreply@blogger.com