Sunday, July 13, 2008

روانشناسی و رقص

اگر بخواهیم از منظر روانشناسی رقصنده ها به رقص نگاه کنیم ۴ مکتب عمده میشود برای سبک های مختلف رقص برشمرد:


١-سبک آپولو:آپولو خدای خورشید و توازن و نظم در اسطوره های یونانیست.رقص هایی که در این گروه طبقه بندی میشوند بیش از شور و حال بر توازن،تعادل،اجرای درست و مشخص تکنیک ها و هماهنگی تاکید دارند.به عنوان مثال بسیاری از حرکات موزون طراحی شده در تئاتر یا سینما،باله،والس و اکثر رقص هایی که ریشه در سنت های منطق گرای اروپای غربی دارند رقص آپولویی به شمار می ایند.در واقع به عنوان یک جمله کلی هر رقصی که در آن تکنیک بیش از هر چیز اهمیت یابد در این گروه قرار خواهد داشت


٢-سبک آرس:آرس خدای جنگ و ابراز عواطف جسمانی در میتولوژی یونان است.تمام رقص هایی که بر جست و خیز فیزیکی و با بدن بودن تاکید میکنند در این طبقه بندی جای میگیرند.قدیمی ترین نوع رقص آرسی را در مراسم رقص جنگ قبایل بدوی میابیم آنجا که جنگجویان پیش از شروع نبرد معمولن به پایکوبی میپردازند و به نوعی ورود خدای جنگ را گرامی میدارند.در رقص به سبک آرس نوعی شور زندگی وجود دارد که از بدن سرچشمه میگیرد.تمام رقص هایی که باعث میشوند  عرق سراپای ما را به دلیل شدت فعالیت فیزیکی در بر بگیرد در این گروه واقعند.غیر از برخی رقص های بدوی،سنت رقص در اروپای شمالی و به ویژه منطقه اسکاتلند و ایرلند ازین نوعند.به عنوان مثال نگاه بیاندازید به کار های گروه ریور دنس


٣-سبک آفرودیت:آفرودیت ایزد بانوی عشق و مهرورزی در اساطیر یونان محسوب میشود.هر رقصی که زنانگی عنصر غالبش باشد با همه جلوه هایش:ظرافت،میل جنسی،ملایمت و... از این خدای بانو سرچشمه میگیرد.رقص افرودیتی را در مناطقی که مردمش نوعی شور زندگی عاطفی با خود دارند بیشتر میابید.به نظر خودم همین رقص کلاسیک ایرانی خودمان وقتی خوب رقصیده شود به شدت آفرودیتیست یا رقص عربی با آن تاکیدش بر شهوانیت میتواند نوعی رقص آفرودیتی شمرده شود. رقص هایی که در مراسم هیروگامی به انجام میرسیدند یا مراسم رقص برگذار شده در معابد ایزد بانوی بابلی ایشتار سرچشمه کهن رقص آفرودیتی محسوب میگردند


۴-رقص دیونوسوسی:دیونوسوس خدای شراب و عرفان و جنون در اسطوره های یونان است.این سبک رقص به طور مستقیم موجب تغییر سطح آگاهی در رقصنده میشود و انگار دروازه ای برای ورود به دنیای دیگر است.سماع عرفا،رقص های شمنی یا آنچه که جنوب ایران به اسم رقص زار مرسوم است به تمامی رقص های دیونوسوسیند.امروزه رقص های دیوانه وار کنسرت گروه های متال و هوی متال نوعی نماد دیونوسوسی عصر حاضرند.در رقص دیونوسوسی حتمن آن وجد و خلسه و آزادی از هر تکنیک و ترتیب است که اهمیت میابد


بخاطر داشته باشیم همانگونه که انسانی نداریم که به تمامی با هرکدام ازین خدایان برابر باشد هیچ سبک رقصی هم به تنهایی نماد یکی ازین شیوه ها نیست و عمومن رقص ها تلفیقی از دو یا چند سبک خواهند بود مثلن تمامی رقص های منطقه کاراییب و آمریکای لاتین تلفیقی آرسی و آفرودیتی محسوب میشوند


پی نوشت:دوستی عزیز دوره های نیمه خصوصی آموزش رقص برای بانوان محترم برگزار میفرماید.دوره ها شامل رقص ایرانی،عربی،آذری و باله هستند و جمعیت کلاس ها ٣ تا پنج نفر خواهد بود.اگر تمایل داشتید کامنت بگذارید یا ای میل بزنید تا معرفیتان کنم

16 comments:

  1. مرسی از این دسته بندی کامل و جامع.راستش تا حالا به رقص آفرودیتی فکر نکرده بودم...

    ReplyDelete
  2. کلاس رقص می شناسی؟؟؟

    ReplyDelete
  3. محمد جواد شکریJuly 13, 2008 at 8:40 AM

    کلاس رقص برای اقایون نمی شناسی؟ من تقریبا دو ثانیه هم نمی تونم برقصم!

    ReplyDelete
  4. رضا قاری زادهJuly 13, 2008 at 8:41 AM

    قر خشکیده در کمرمان را به جنبش واداشتی ارباب ...
    آهاااا
    بیا وسط ...
    آرسیهاش دستها بالا...

    ReplyDelete
  5. امیر جان!
    واقعا که لطف کردی و برای باسن و سینه تکون دادن زنها برای برای تحریک مردها مکتب پیدا کردی و البته به قول اون دوستم من الشمس الظهور! است که این مکتب آفرودیتی مخصوص زنهاست که قر بدن تا بلکه مردها سرحال بیان و بله ....
    تو رو خدا برام درباره پرستش آلات جنسی و مادرزمین و تانترا و این چیزا سخنرانی نکن ها !
    من حالیم نیست و مرعوب مکتب پکتب هم نمیشم و این نوع رقص به نظرم حیوانی و اسارتباره.

    ReplyDelete
  6. اوهوم امیر جان من شدید طالبم..

    ReplyDelete
  7. کلاس رقص مکاتبه ای برای آقایان سراغ نداری رئیس؟

    ReplyDelete
  8. یه جایی خونده بودم رقص عربی بیشتر برای زنها انجام می‌شده برای ترغیبشون به باروری و بارداری این طوری احتمالا باید یه دسته رقص دیمیتری هم بگذاری

    ReplyDelete
  9. این جناب ترز چه دل پری داره

    ReplyDelete
  10. من عاشق رقص و رقصیدن ام. چه نعمتی و از ما گرفتن.
    هر چقدر هم که خسته باشی وقتی برقصی انگار همه دنیا توی دست هات ٍ .
    به نظر من خیلی یه جوریه که بگیم رقص و زنها واسه سر حال آوردن مردهاست...

    ReplyDelete
  11. چه اطلاعات خوبی امیر جان کلی یاد گرفتم. آفرودیتی اش را نشنیده بودم. خصوصا از تورج رقص عربی را پرسیدم و گفت آرسی است. حالا با این دلایل محکم تو مطمئنم که آفرودیتی هم هست. بهترین نمونه برای رقص آپولویی فیلم شل وی دنس و رقص پر تکنیک انهاست.
    راستی باز هم داستان گفتم و هیچ جمله ای از آن را بی حکمت نگفتم و گوشه ای بود به خودم و دیگرانی که این روزها باعث این به هم ریختگی هایم شدند.

    ReplyDelete
  12. کامنت خصوصی ات را چک کن لطفا

    ReplyDelete
  13. عاطفه جان تورج رقص آفرودیتی و آرسی رو جدا نمیکنه و کلن نظرش رو وجود دو تا مکتب رقصه:دیونوسوس و آرس.تقسیم بندی کار خودمه

    ReplyDelete
  14. برای ترز:زنانگی باشکوهه اگر یاد بگیریم درست بهش نگاه کنیم.بعضی وقتها با خودم فکر میکنم کاش یاد بگیرم ممکنه اشکال در نگاه من باشه نه توی چیزی که بهش نگاه میکنم

    ReplyDelete
  15. رونوشت:پسرJuly 14, 2008 at 6:31 AM

    مشقول ذومبه ای اگه من رو معرفی نکنی. بسه دیگه. آخه چقدر سرکوفت فامیل شوور رو بخورم

    ReplyDelete
  16. آقا به شدت خوشحال شدم که داری می نویسی امیر خان هی به بلاگفا سر می زدم دیدم خبری نیست از خوندن نوشته هات لذت می برم

    ReplyDelete