Monday, November 12, 2007

استحاله خشونت

صبح ها که می آیم شرکت،از میدان ولی عصر رد میشوم.بارز ترین چیزی که جلب نظر میکند گشت ارشاد است و چند موجود مونث چادری که نگاهشان مثل سگ تازی میچرخد بین رهگذران که نکند ایمان کسی خدای ناکرده جر بخورد.دیده ام که عموم برخورد ها هر چند به شدت تحقیر آمیز است اما خشن نیست.نسل من میدانند که خشونت یعنی چه؟دهه جهنمی شصت هنوز از یادمان نرفته و چوب بر سر زدن ها را-یادم می آید که در شهر من چماق داران حزب الله میچرخیدند در خیابان و هر جوانی را که شلوار لی پوشیده بود یا آستین کوتاه داشت کتک میزدند و این مال صد سال پیش نیست فقط خاطره ای از بیست سال گذشته است-برایم جالب بود که رفته رفته انگار استحاله شده اند عسس و محتسب حکومت و در اوج بازتولید روابط دهه شصت از کاربست آنگونه خشونت ناتوانند.حالا تذکریست و تعهدی اما در دهه شصت شلاق بود و کتک و محروم شدن از بسیاری حقوق اولیه شهروندی.فکر میکنم که این ملت انگار با تحملش درندگی حاکمان را میفرساید در مرور زمان.مغول آدم خوار را آدم وار میکند به عصر ایلخانی،باتوم بر سر کوبیدن های آژان های پهلوی اول تبدیل به دندان قروچه پاسبانان پهلوی دوم میشود در قضیه کشف حجاب،حالا هم تیغ بر صورت کشیدن و شلاق زدن شده تذکر و تعهد...سگان پاچه بگیر را ما در این خاک راضی کرده ایم به واق واق کردن.این خود کم دستاوردی نیست برای یک ملت بلاکشیده...فقط این میان نمیدانم چرا حاکمیت یادش رفته که مگر رضا خان توانست به ضرب باتوم روسری از سرمان بردارد و کلاه پهلوی بر سرمان بگذارد که این حضرات فکر  میکنند با بگیر و ببند میتوانند شبیه انسانهای هزار و چهارصد سال پیش را بیافرینند از ما؟دلم روشن است که این زمستان هم ماندنی نیست

23 comments:

  1. مهدی هنرپردازNovember 12, 2007 at 6:33 AM

    درد مضاعف اين که با انسان هزار و چهارصد سال پيش هم اين نشده که با شد.

    ReplyDelete
  2. همينطوری شوخی شوخی اولم شدم ها

    ReplyDelete
  3. man ham omidvaram va delam roshane bahsad ke khoda ham az in porooyi e ma ke hanooz ham omidvarim kam biare

    ReplyDelete
  4. عالی بود...با بند بند اين نوشته همراه و هم کلام هستم.

    ReplyDelete
  5. اين زمستان كه ماندني نيست. نمي گذاريم بماند. اما از جواني ما هم ديگر چيزي نمانده است.. مي دانيد سگان را بايد به بيابانها راند يا اگر در شهر نگهداري مي كنيمشان بايد پوزه بند بزنيم و مراقبت كنيم كه خوي وحشيشان دوباره عود نكند يا هار نشوند و الا در امان نخواهيم زيست..

    ReplyDelete
  6. سلام.

    درباره ليست مطلب قبلی می نويسم که چقدر همراه اين ليست هستم. با اندکی تغيير و جابجايی. البته اندکی.

    ReplyDelete
  7. چه بجا نوشتی اما ((وای جنگل را بیابان میکنند.)) تازمستان بگذره جوانی هم رفته .

    ReplyDelete
  8. اومديم حسب سياق ساليان دور و نزديك سلامي عرض كنيم و بگيم كه خوب كردي كه ليست فيلمات رو نوشتي و اينا

    ReplyDelete
  9. امروز بحث امون سر همين بود دقيقا همين جمله که اين زمستان می گذرد..بعد هر انقلابی قاشق چوبی ها ميان رو آب...اما بالاخره اين نيز بگذرد... فقط من از بعدی ها هم ميترسم... به نظرت نسل ما می تونه برای هميشه مطمئن بشه از آينده اش؟؟؟

    ReplyDelete
  10. قدرت قلم را که میبینم یه کم دلم آرام میگیرد و امیدم بیشتر ميشود .  بنویسید.

    همين سگها دختری را که در روستايی در همدان طرح خود را ميگذراند به جرم بد حجابی دستگير و روز بعد جنازه اش را به خانواده اش تحويل دادند . او فارغ التحصيل ممتاز پزشکی دانشگاه تهران بود.

    این خبر را از دکتر شیرین عبادی شنیدم.

    ReplyDelete
  11. دلم به روشنی دلت خوشه...

    ReplyDelete
  12. ای بابا مدینه گفتی و کردی کبابم

    ReplyDelete
  13. برای من واکنش مردم جالبه . همه خانوما از جمله خود من ناخودآگاه دست می برن سمت روسریهاشون . با خودم فکر می کنم نیروی انتظامی تو این کشور برجای ایجاد امنیت باعث ایجاد رعب و وحشت در دل مردمه .

    کشور معرکه ای داریم نه ؟

    ReplyDelete
  14. آرمان آريايیNovember 12, 2007 at 5:23 PM

    سلام..ظهر قبل از اينکه مطلبت رو بخونم آهنگ يه شب ماه مياد فرهاد(ورژن زنده)رو گوش ميدادم..همه اين مسائل مثل فيلم از جلوی چشم رد ميشد..در مورد آخرين جملاتت بايد بگم حاکميت فراموشکاره٬ فقط نگرانم از اون موج سهمگين و تبعاتش٬ از روزی که آتشفشان خاموش فوران کنه! به نظر تو جمهوری های دموکراتيک آذربايجان جنوبی٬ الاحواز٬ کردستان٬ بلوچستان و ... بهتره يا ايران ولايت فقيه؟ من که هيچکدومو انتخاب نميکنم سلاح اميد من رو منتظر گزينه ۳ نگه ميداره٬ گزينه ۳ کاخ قشنگيه که روی تل خاکستری به اسم نسل سوخته برای‌ آيندگان سرزمينمون ساخته ميشه..بقول همراه هميشگی: اميد داشته باشيد که اميدواران هميشه پيروزند..آره يه شب ماه مياد...به اميد فردای روشن برای من٬ تو و تمام مردم دنيا

    ReplyDelete
  15. من فقط اون جمله آخر پاراگراف را بسيار دوست داتم و کلی با هاش حال کردم اول صبحی .

    ReplyDelete
  16. دلت شاد کلی روح ام شاد شد از خواندن همان يک جمله .

    ReplyDelete
  17. امیدوارم امیر جان!‌ فقط امیدوار

    ReplyDelete
  18. ادرس وبلاگ قديمی رو داده بودم!

    ReplyDelete
  19. من با حرفت موافق نيستم که بخاطر ما عقب نشستن.اگر اينطور بود بايست گشت ارشادی وجود نداشت.

    اگه سال ۶۰میزدن تو سر ملت با الان فرقی نداره این کارشون از تو سر زدن هم بدتره.

    خود بنده ترجیح میدم وقتی میام بیرون بلند بپوشم آرایش نکنم تا بهم گیر ندن.

    ReplyDelete
  20. يه مصاحبه خوندم از رئيسشون که حالم و بهم زد!

    وقتی دختر هارو سوار ون ميکنن فقط ميگن که ميخوايم تعهد بگيريم.بعد که ون پر شد ميبرنشون مقر و ازشون امضاء با عکس ميگيرن.تا خونوادشون با مانتو بلند نيان آزادشون نميکنن واگر دوباره بگيرنشون جرم ثبت ميشه!پرونده قضائی.

    و خود رويسشون تائيد می کرد که اولش دروغ ميگيم و نميگيم که ميخوايم ازشون عکس بگيريم!

    ReplyDelete
  21. نازلی جان!اين کارشون هم تحقير آميزه ولی ضريب خشونتش کم شده...تو اوج بگير و ببندشون نميتونن متوسل به خشونت بشن

    ReplyDelete
  22. امیر استحاله فقط معنی منفی داره؟؟!

    ReplyDelete
  23. دهه ۶۰ مثل يک کابوس بود که تمام شد . هيشکی تا اون دوره رو نديده نمی تونه بفهمه يعنی چی . مطمئنم نازلی خانم اون موقع نبوده . اگر نه الآن کلاهشو می نداخت هوا !

    ReplyDelete