Thursday, April 27, 2006

همه سنت عليه مدرنيته

۱-مطمئنم حتی خود آقای احمدی نژاد هم حجم شديد واکنش ها رو عليه خودش بعد از صدور اجازه حضور بانوان در استاديوم ها پيش بينی نميکرد.۱۲۰ نماينده مجلس در گام اول اين مساله رو محکوم کردند بعد مراجع تقليد قم در مخالفت با اين امر تا صدور فتوی پيش رفتند و سرانجام آقای مصباح هم با فرستادن نمايندگانی نارضايتی شديدش رو به رييس جمهور گوشزد کرد.جدا از خود طرح که به نظرم در سکوت به فراموشی سپرده ميشه مساله مهم حد تحمل سنت و نمايندگان سنت در کشور برابر امر نه چندان سرنوشت سازی مثل حضور خانم ها در اماکن ورزشيست.وقتی حتی همين هم برتابيده نميشه پس وای بحال بقيه حقوق حقه ملت.اميدوار کننده ترين اتفاق درين بين اجبار سنت به بيرون اوردن دستکش مخملينش و نشان دادن مشتهای اهنينه.سنت در ايران هميشه بر روند حوادث تاثير گذاشته بدون اينکه به عرصه بياد و هزينه حضورش رو بپردازه.۲۷ سال بعد از موج سواری سنت بر يک پديده مدرن مثل انقلاب حالا لزوم تصميم گيری، چهره سنت و نمايندگانش در ايران رو عريان کرده و همين رو بايد به فال نيک گرفت.مدرنيته سرنوشت محتوم ملت هاست ويکی از دلايلی که ايران رو از رسيدن به اون محروم کرده،همين فرار سنت از رويارويی مستقيم و تلاش به استحاله تدريجی جريان مدرنه.هر جای جهان که سنت آشکارا جلوی مدرنيته ايستاده کاملا خشونت بار سرکوب شده و مدرنيته با خون و آهن راهش رو به جلو باز کرده-نمونه ترکيه عثمانی و کشتار سپاه ينی چری توسط نيروهای ارتش و يا ژاپن عصر ميجی و سرکوب سامورايی های حامی سنت به دست ارتش مدرن ژاپن و....حالا بايد اين شرايط رو که باعث آشکاری تسلط سنت برروابط اجتماعی و سياسی ايران شده به فال نيک گرفت:سنت قدم علم کرده و چراغ روشن به جلو مياد. اين يعنی آغاز پايان برای تسلط سنت !

30 comments:

  1. و من اميدوارم که به راستی اين آغاز يک پايان خوب باشه.

    ReplyDelete
  2. خوبه دیگه  از اين به بعد با چادر ميريم ورزشگاه بوق ميزنيم!!

    ReplyDelete
  3. بدون خون و آهن فکر نکنم بشه؟! يعنی می شه منم با گل و آهنگ ترجيح می دم ولی فکر نکنم بشه .

    ReplyDelete
  4. جان من فتواها رو خوندی... من که اينقدر خنديدم! اين علمای اسلام ما با این استدلال‌هاشون دقيقا در عصر جاهليت به سر می برن و نه حتی در دوره بعد از اسلام!

    ReplyDelete
  5. www.myzigorat.persianblog.ir آپديت شد !

    ReplyDelete
  6. بدو گفتم که صورت را نکو گير ... پس اون تام کروز يه اسکوله عقده ای بوده مرتيکه ی مخبط صخره بينی .

    ReplyDelete
  7. با خون و آهن ؟ ... نه ! متشکرم !

    ReplyDelete
  8. اميدوارم جنگ زرگری نباشه.

    ReplyDelete
  9. چرا نوشته های منو سانسور ميکنی

    ReplyDelete
  10. محمد جواد شکریApril 28, 2006 at 10:24 AM

    سلام..خوبی امير جان.....من دليلی بر مبارزه بين اين دو گروه نمی بينم........بهتره تعامل صورت بگيره...چون با اوضاع امروزه اينکه سنت بتونه پيروز نهايی باشه کم نيست

    ReplyDelete
  11. اجازه می دی از سياست چيزی نگم ؟

    در مورد سينما آزادی باهات موافقم . هر روز تابلوی روزشمارش رو چک می کنم !

    ReplyDelete
  12. برايم خيلی جالبه که اين صحنه ها رو تماشا کنم -درست مثه مسابقات والیبال جوانان آسيا در سال ۱۳۷۷ که وقتی جزء اولين تماشاگران زن بودم که قهرمانی واليباليست های مان را جشن گرفتيم و فرياد بر آورديم و فردايش انجمن اسلامی دانشکده شکوايه ای نوشتند که آی ملت دخترانمان در استاديوم ۱۲۰۰۰ نفری چه کاره بودند !!- تقابل قشنگيه ... .

    ReplyDelete
  13. تحليل جالبی بود...ولی٬رويس جمهور ماهم برخاسته از سنت است و در مقابل آن نخواهد ايستاد!

    ReplyDelete
  14. نگاه جان!مدرنيته در قرن ۱۹ احتياج به آهن خون داشت چون در ابتدای راه بود نه حالا.هر چند به نظرم سنت بدون اندکی فشار دست از قديرت بر نميداره درين مرز پر گهر اما بهت اطمينان ميدم آهن و خونی در کار نخواهد بود!

    ReplyDelete
  15. محمد جواد عزيز!بدون فشار سنت مسلط تن به ديالوگ نميده.درين شک نکن.

    ReplyDelete
  16. فقط اميدوارم...راه درازی در پيش می باشد....وقتی سنت تو خون ملت باشه ديگه کاری به سياست نداره.به دولتمرد ربطی نداره. ينی چری و سامورايی يه جورهايی از مردم جدا شده بودند و برای بقای قدرت خودشون جنگیدن و کشته شدن و قشر خاصی بودتد اما اقشار ملت ما به سنتی هستند...

    ReplyDelete
  17. امير جان! با پيروزی مدرنيته موافق‌م اما با محتوم بودن استفاده از خون و آهن٬ نه. يکی از اهداف مدرنيته٬ عبور از ابزار خون و آهن‌ه و جايگزينی گفتگو به جای اون‌ه. حالا اگه مدرنيته هم بخواد از خون و آهن کمک بگيره که کاملآ نقض غرض خواهد بود... يا حق!

    ReplyDelete
  18. مثل اينکه جمعه‌ها تعطيله... حواسم نبودش!

    ReplyDelete
  19. ای به ذاتت پرشين بلاگ! اين سومين دفعه ست که  می نويسم. امير عزيز، فکر نمی کنی يه ذره زياد روشن می بينی؟ ما يخ جمعيت مورچه ايم بين يه لشکر دايناسور. با مغزای منجمد ماقبل شورت و شلوار. مدرنيته با اين جماعت که قدشون قد مورچه ست به جايی نمی رسه. من که به فکر رفتنم. خسته شدم. گور بابا جد ناکس همه شون

    ReplyDelete
  20. تو توضيحاتم برای نگاه عرض کردم که مدرنيته در قرن ۱۹ برای راهگشايی احتياج به خون و اهن داشت نه حالا...

    ReplyDelete
  21. نميدونم چرا اين مسائل ديگه واسمون عادی شده.. واقعا اگه عکس العمل مراجع جز اين بود تعجب برانگيز بود احمدی نژادم که طبق معمول با جايی جز مغزش فکر کرده و يه حرفی زده.. پس من و شما اين وسط دنبال چی ميگرديم الان؟!

    ReplyDelete
  22. ميگن می‌گذره...مرحله‌ی گذره...نمی‌دونم چرا هر چی بدبختيه واسه نسل ماست...واقعا سوختيم!!

    ReplyDelete
  23. زمانه عوض ميشه، هر نسل سلايق خودش رو داره، سنت سلايقی از قديم هاست که هر از گاهی تعداديش از بين ميره يا عوض ميشه. آنچه که امروز سنت میدونیمش، مدرنیته گذشته بوده و مدرنيته امروز، همون سنت آينده است.

    ReplyDelete
  24. قوی باش مرد!!!

    ReplyDelete
  25. من اين چيزا حاليم نيست!!

    ReplyDelete
  26. وای به روزی که ...

    ReplyDelete
  27. خوندمت اما نمی دونم چرا حرفم نمياد...حتی وقتی به خون و آهن فکر ميکنم بازم حرفم نمياد...

    ReplyDelete
  28. اگه بشه اين دو تا رو توی دو کفه ی ترازو قرار داد به شکلی مسالمت آميز طوری که جلوی دست و پای همديگر رو نگيرند خوبه اما شدنی نيست.هست؟

    ReplyDelete
  29. راست و زيبا گفتی رنگ وعشق و زندگی !! دست کم اين روزها اينها پر رنگتره ..اينها رو کساني حس می‌کنن که دهه هفتاد دانشجو بودن و بابت يه سلام و عليک دوستانه بايد جواب پس مي دادند..

    ReplyDelete