Sunday, October 10, 2010

فروپاشی فرانسه

گویند در جنگ دوم روس و ایران وقتی قشون روس به تبریز وارد شد و مصمم بود به سمت میانه حرکت کند، دولت ایران خود را در مقابل کار تمام شده ای دید و ناچار شد شرایط صلحی که دولت روس املا می کرد بپذیرد. فتحعلی شاه برای اعلان ختم جنگ و تصمیم دولت در بستن پیمان آشتی، بزرگان کشور را خبر کرد و به آنها فرمود: اگر ما امر دهیم که ایلات جنوب با ایلات شمال همراهی کنند و یکمرتبه بر روس منحوس بتازند و دمار از روزگار این قوم بی ایمان برآورند چه پیش خواهد آمد؟ حضرات که در این کمدی نقش خود را خوب حفظ کرده بود تعظیم سجده مانندی کرده و گفتند:«بدا به حال روس!! بدا به حال روس!!» شاه مجددا پرسید:«اگر فرمان قضا جریان شرف صدور یابد که قشون خراسان با قشون آذربایجان یکی شود و تواما بر این گروه بی دین حمله کنند چطور؟» جواب عرض کردند:«بدا به حال روس!! بدا به حال روس!!»
اعلیحضرت پرسش را تکرار کردند و فرمودند:«اگر توپچی های خمسه را هم به کمک توپچی های مراغه بفرستیم و امر دهیم که با توپ های خود تمام دار و دیار این کفار را با خاک یکسان کنند چه خواهد شد؟» باز جواب: «بدا به حال روس!! بدا به حال روس!!».
شاه تا این وقت روی تخت نشسته پشت خود را به دو عدد متکای مروارید دوز داده بود. در این موقع دریای غضب ملوکانه به جوش آمد و روی دوکنده زانو بلند شد شمشیر خود را که به کمر بسته بود به قدر یک وجبی از غلاف بیرون کشید و این دو شعر را به طور حماسه با صدای بلند خواند:
کشم شمشیر مینایی / که شیر از بیشه بگریزد
زنم بر فرق پسکوویچ / که دود از پطر برخیزد
مخاطب سلام با دو نفر که در یمین و یسارش رو به روی او ایستاده بودند خود را به پایه عرش سایه تخت قبله عالم رساندند و به خاک افتادند و گفتند:«قربان مکش، مکش که عالم زیر و رو خواهد شد.» شاه پس از لمحه ای سکوت گفت:«حالا که اینطور صلاح می دانید ما هم دستور می دهیم با این قوم بی دین کار به مسالمت ختم کنند.»


شرح زندگانی من- عبدالله مستوفی


پی نوشت: احتمالن آقای مستوفی شگفت زده می شدند اگر می‌شنیدند یکصد و اندی سال پس از خاقان گیتی‌ستان قاجار، نابغه‌ای چون حضرت دکتر محمدرضا رحیمی، معاونت اول ریاست دولت، در جلسه‌ای قصد قیامت کرده می‌فرماید« اقتصاد فرانسه با یک اخم ایران از هم پاشیده و به یکصد سال پیش باز می گردد»...کلن تقبل الله

11 comments:

  1. اي بابا همه ياد مستوفي كردند امروز/شما دادپي/همه انگار نه؟

    ReplyDelete
  2. بله. اصلا فرانسه چیه. ما ابر قدرتیم. آمریکا کیلویی چند.

    ReplyDelete
  3. راستی جریان این شیرانی رو شنیدین؟ من نمی دونم طرف جوشکار بوده یا نه ولی احتمالا شغل دومش بوده چون از یه منبع موثق شنیدم که این فرد سفرهایی به روسیه به عنوان یکی از مدیران سازمان انرژی اتمی داشته.
    زنده باد جریان سبز که می گه سفارت روسیه لانه جاسوسیه!

    ReplyDelete
  4. تا حالا به تفاوت گوز با گلنج فکر کردی؟

    ReplyDelete
  5. هاه!با حال بود

    ReplyDelete
  6. ناخودآگاه جمعیه دیگه؟
    تاریخ تکرار می شود

    ReplyDelete
  7. مثل همیشه جالب بود و خواندنی . البته روایت دیگری هم هست که اطرافیان میگفته اند وای بر ارس وای بر ارس (  ارس با ضم الف و  ر   بر وزن دهل )
    حالا  ما هم باید یکصدا بگوییم وای بر فرس وای بر فرس ( فرس با ضم ف و ر ) !

    ReplyDelete
  8. جان کلام رو گفتی برادر.از دیروز که این فرمایش طنز اقای رحیمی خان رو خوندم ذهنم رفت به همین دوره تاریخی که روایت کردیش..
    ممنون

    ReplyDelete
  9. مجمع الجزایر کومور ( که میگویند  کشوری درآفریقا است  که آدرس آنرا فقط احمدی نژاد بلد است )  ازرابطه سیاسی باایران اظهار ضرر وزیان می کند

    ReplyDelete
  10. اين مطلب شما دقيقا به همين شكل براي من ايميل شده بود!!!!

    ReplyDelete
  11. شبیه توهمهای شخصیتهای قهوه تلخ است که وزارت مستعمرات هم داشتند!

    ReplyDelete