Thursday, December 11, 2008

زنان و مردان

«عمو الفت صدایم کرد توی اتاقش،اسکناسی که بهش دادم با عجله سراند زیر پتو جوری که   بی بی نبیند بعد انگار شرمنده باشد از غرغر های او، گفت(زن از مرد دو چیز می خواهد اول پول بعد کمر،سر کار که نمی روم،چند سال است که این بی پیر-اشاره به پایین تنه-هم هیچی به هیچی)»


سال های ابری-علی اشرف درویشیان-ج ۴(متن را به اتکای حافظه نوشته ام احتمالن تفاوت های جزیی با متن اصلی خواهد داشت)


در دو حالت مرد در مواجهه با این خواسته های معقول زن دچار سردرگمی و خشم می شود.وقتی مردسالاری مثل خوره روحش را خورده باشد و به خودش بگوید اصلن یعنی چه که زن چیزی بخواهد؟زن باید با لباس سفید برود خانه شوهر و با کفن خارج شود.حالت دوم هم وقتی رمانتیسیسم روح مرد را نمور کرده باشد و مرد یادش برود که مرد است و کم یا زیاد باید پاهایش روی زمین سفت واقعیت باشد.اینجور مواقع مرد رمانتیک احساس خیانت می کند وقتی زن زندگیش بدیهیات مشخصی مثل دو خواسته بالا را مطرح می کند و می پندارد همه احساسات 4 ستاره رمانتیکش بی ارزش شده اند.جالب نیست این دو طیف مرد ها در برابر یک پدیده واحد انگار واکنش مشابهی دارند؟این همان تبدیل اضداد در اوجشان به یکدیگر نیست؟

11 comments:

  1. اره!!!!!!!!ولی چرا؟

    ReplyDelete
  2. من نمی دونم ! آخه اون نگاهی که در پاراگراف اول ذکر شده خیلی نگاه ِ سنتی ایه. شاید به منظور خاصی نوشته شده. بنابر این نمیشه بر مبنای اون اومد تحلیل کرد که...
    بایدداستانو خوند بعد دید نقش این جمله توی داستان از بیان نویسنده چی بوده.

    ReplyDelete
  3. من با کتایون موافقم
    از یک دیالوگ در کتابی آن هم از دیدگاهی که دیگر مرسوم نیست در جامعه ی امروزیمان چنین تحلیل کردن و نتیجه خواستن غیرمنطقیست.

    ReplyDelete
  4. چند دقیقه ای می شه که انگشت به دهان این پست ات(به ضم پ) مانده ام!  به نکات ظریفی اشاره کردی. پیچیدگی و  تبدیل اضداد .
    وای انگشتم هنوز به دهانمه امیرانه و شاید جواب چند سوال سخت موجود در ذهنم را گرفتم!

    ReplyDelete
  5. من هم نگفتم اون دیدگاه درسته دوستان...اتفاقن خودم نوشتم چند وقت قبل که رفع نیاز های سنتی رابطه مرد و زن در عصر امروز جوابگو نیست.مساله اینه که یه حداقل هایی هست که باید حتمن لحاظ بشه نه؟

    ReplyDelete
  6. من هم نگفتم اون دیدگاه درسته دوستان...اتفاقن خودم نوشتم چند وقت قبل که رفع نیاز های سنتی رابطه مرد و زن در عصر امروز جوابگو نیست.مساله اینه که یه حداقل هایی هست که باید حتمن لحاظ بشه نه؟

    ReplyDelete
  7. خصوصي ات را بخوان لطفا

    ReplyDelete
  8. سلام
    عسل شما واسه ما که تلخ نبود
    تامل برانگیزه
    سبز باشی

    ReplyDelete
  9. حالا این عمو الفت جزو کدوم دسته است؟ فکر کنم هیچ کدوم.

    ReplyDelete
  10. به نظر من که دقیقا هست

    ReplyDelete
  11. با نظرت کاملن موافقم . و روزی می رسه که هردو در ناخوداگاهشون به این نتیجه می رسن که اشتباه کردن . ولی شایددیر باشه.

    ReplyDelete