Sunday, December 28, 2008

غیرت

توی تاکسی امروز ذهنم داشت برای خودش آزاد می گشت،هی بین موضوع های مختلف گشت می زد من هم فقط نظاره گر بودم،ناگهان ذهنم رفت سراغ یک کامنتی که دوستی طی آن پوشیده مرا برای غیرتی نبودن مواخذه کرده بود.ذهنم از این موضوع خوشش آمد و رفتیم سراغش برای فکر کردن...جدن این موضوع غیرت چه مرز های گل و گشادی دارد،چه حماقت هایی انجام نمی دهیم به اسم غیرت،همین دیروز در نمی دانم کدام سایت بود که خواندم برادری در همین کلان شهر تهران رفته سراغ دوست پسر خواهرش-دوست پسر عرض کردم نه مزاحم یا هر چه-و زرتی او را کشته...به همین سادگی یک جوان ١٩ ساله شده قاتل و یک جوان دیگر با کلی آرزوی آشکار، دیگر نیست!


من فکر می کنم موضوع غیرت به شدت بر والد سنتی مرد ایرانی سنگینی می کند.یعنی از آن موضوعاتیست که به راحتی نمی شود از دستش خلاص شد و باید شد چون چیزی را به شما تحمیل می کند که با زندگی مدرن در تضاد است.دقت کنید من دارم از غیرت به مفهوم سنتی آن حرف می زنم که به راحتی تبدیل به تسلط مرد سالارانه اعضای ذکور خانواده بر اعضای مونث آن شده، مجوزی برای دخالت در زندگی شخصی زنان نزدیکشان به آنها می دهد .خودم را یادم می آید با چند تا از بستگان رفته بودیم بیرون بعد از صعود ایران به جام جهانی قبلی.دخترکی از جمع با دوست پسرش مشغول صحبت شد آن هم یواشکی و من یکهو تمام بار مردسالارانه «واکنش نشان بده و الا بی غیرتی» را روی شانه های خودم احساس کردم و رویم به دیوار واکنش نشان دادم.باید مرد ایرانی باشید تا بفهمید این لغت بی غیرت چطور مثل تازیانه تا عمق روحتان را می سوزاند و مجبور به واکنش های احمقانه تان می کند.


فکر کنم باید دوباره از اول به خودمان نگاه کنیم و به عنوان مرد یاد بگیریم زنان مایملک ما نیستند و از خودشان دارای شعور و اختیارند و فرض صحیح این است که اگر لازم باشد خودشان از ما کمک می خواهند.یاد بگیریم این تساهل و تسامح نباید منجر به بی مرزی شود که آن هم مخاطرات خودش را دارد.یاد بگیریم مرز های شخصی خودمان را داشته باشیم و اخلاق شخصی خودمان را....وقتش است یاد بگیریم که ما صاحب غیرتمان باشیم نه مثلن غیرت ،صاحب ما!

4 comments:

  1. وقتی فکر میکنم چند نفر پیدا میشن که مثل تو فکر کنن,شیرینی خوندن این پست از بین میره.یه چیزی مثل افسانه بود این پاراگراف اخر

    ReplyDelete
  2. از بیخ و بن دچار اضمحلال شخصیت شدم!
    من کیم؟ کجام؟ احساس میکنم آنیما و آنیموسم دارن با هم درگیر میشن!!!

    ReplyDelete
  3. این غیرت یه چیزه مسخره است به نظر من!
    دخالت به اونم به صورت کاملا افراطی

    ReplyDelete