Monday, September 15, 2008

ما و مدرنیته3

انقلاب سال ۵٧ به تعبیری انقلاب سنت علیه مدرنیته و مظاهر مدرن بود.۵٧ سال مدرنیزه کردن کشور با اجبار ،توسط سلسله پهلوی توام که شد با اشتباهات مکرری که محمدرضای پهلوی در عرصه مملکت داری از خود بروز داد زمینه را فراهم کرد برای قدرت گرفتن سنت و بازگشت به عقب در برخی حوزه های اجتماعی از مدرنیته.اما این فقط ظاهر ماجراست.در بطن قضیه انقلاب ۵٧ یکی از بزرگترین پایه های سنت یعنی پدر سالاری را در حریم خانواده ها تضعیف کرد.حتمن از نسل های قبلی شنیده اید یا در فیلم ها دیده اید که در خانواده ها چقدر پدر و جایگاهش محترم بوده و اصلن پدر بوده که برای همه اهل خانواده حرف آخر را میزده در امور مهم.انقلاب ۵٧ این بساط پدر شاهی را بهم ریخت.فوج فوج فرزندانی که بی اجازه پدر راهی صفوف تظاهر کنندگان میشدند و جامعه هم تحسین و تاییدشان میکرد علم گردنکشی در برابر پدر سالاری را برافراشتند.این ماجرا وقتی پیوند خورد به پیروزی انقلاب که بر خلاف پیش بینی های نسل قدیم که کودتای ٢٨ مرداد را به رخ میکشیدند محقق شد، برتری را از آن پسران کرد در برابر پدران.برای نخستین بار در تاریخ مملکتی که تمام اسطوره هایش از سیاوش و سهراب تا اسفندیار قربانی پسر کشیند، پسران بر پدران چیره شدند و اقتدار پدرانه کشته شد.مانند غرب که پدران همیشه قربانی پسرانند در اسطوره هایی چون ادیپ.مدرنیته از قلب سنت بیرون امد و به راهش ادامه داد.این کشمکشی که بین روحانیون و نظامیان دارید میبینید این روزها ادامه نبرد پدران و پسران است.نبرد سنت و مدرنیته.باز هم شاید برای پیشبرد مدرنیته ائتلاف با سنت الزامی باشد:این حقیقت امروز جامعه در حال گذار ایرانیست

8 comments:

  1. نوشته قبلی معرکه بود. این یکی را برم بخونم

    ReplyDelete
  2. ما که تموم عمرمون تو این دوره گذار می گذره... دیگه مغزم نمی کشه که بتونم فکر کنم بعدش چی ممکنه بشه...

    ReplyDelete
  3. محمد جواد شکریSeptember 15, 2008 at 1:11 PM

    دوره خوبیه و آینده هم روشنه و من می تونم در بهتر شدنش موثر باشم!؛ من اینو هزار بار به خودم میگم

    ReplyDelete
  4. حال و هوام حال و هوای منطق پروری نیست.. دلم مهتابی می خواد و سه گوشه ی دیوار و جارو و خاک انداز اخوی...

    ReplyDelete
  5. به نظرت این وضعیت ربطی به انقلاب داره؟ به نظرت اگر انقلاب اسلامی عزیز پیش نمی اومد ما همچنان اندرخم پسرکشی می موندیم؟ یا اینکه نه به خاطر دهکده شدن جهان بود که مدرنیته و مفاهیمش خودشون رو به تنگ ترین زاویه های دنیا هم رسوندن؟

    ReplyDelete
  6. ترز جان!من نگفتم پدر کشی انقلاب پدیده مثبتیه فقط گفتم پدر کشی اتفاق افتاده...در مورد اینکه چی میشد بدون انقلاب هم واقعیتش نظر قطعی ندارم.

    ReplyDelete
  7. ما مردیم از بس خودمون رو کشتیم که بالاخره با یکی از این دو تا یا با هر دو تاشون کنار بیاییم. جمله رو داشتی؟ به نظرم وبلاگ زیبایی هم داری و من دارم لذت می برم.به ویلاگ هم من فعلاً نیا چون به روز نیستم!

    ReplyDelete
  8. خوبه حالا مادر سالاري ور نيافتاد...

    ReplyDelete