Tuesday, March 11, 2008

من رای میدهم

مدتها فکر کردم برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات.دوستان اهل تحریم به درستی میفرمایند شرکت در چنین انتخاباتی به نوعی مشروعیت بخشیدن به حاکمیتیست که مشروعیت برای ما قائل نیست.میگویند اکثریت مجلس چینش شده اند و رقابت برای کرسی های اقلیت فاقد ارزش است.میگویند چنین انتخاباتی با روح دموکراسی سازگار نیست.من به شخصه همه این حرفها را میپذیرم و قبول دارم.به همه اینها اضافه میکنم که شانس پیروزی در انتخابات کم است این بار و هیچ شوری بین طبقه متوسط برای شرکت در انتخابات به چشم نمیخورد اما به چند دلیل قصد دارم رای بدهم:
۱-من دارم توی این کشور زندگی میکنم و جنگ و انقلاب مجدد هم نمیخواهم.ویزای فلان کشور هم زیر سرم نیست پس سرنوشت محتومم ظرف چند سال آینده همین آش است و همین کاسه.برای چو منی فرق است بین نماینده ای مثل فرزند یکی از این حضرات علمای شهید که میخواهد بگیر و ببند های نیروی انتظامی را قانونی کند یا نماینده ای که اگر برایم آزادی به ارمغان نمیاورد لااقل فضای زندگیم را سیاه تر هم نمیکند.
۲-جدن فکر میکنم یک اقلیت موثر در مجلس هم میتواند در برابر هر تحول آینده سپری برای ما باشد.هیچ کدام ما از آینده خبر دار نیستیم و تحولاتی که ممکن است پر شتاب در راه باشند
۳-دوستان اهل تحریم یک امر اخلاقی-عدم شرکت در انتخابات غیر دموکراتیک-را مخلوط میکنند با رقابت سیاسی.حوزه سیاست به نظرم از ایده آلیسم دور است.هیچ کدام از دوستان تحریمی توضیح نمیدهند که نتیجه این تحریم وقتی بخش مهمی از جامعه حاضرند در انتخابات چه خواهد بود برای ما؟حاکمیت اصلن برایش مهم است که ما نرویم پای صندوق رای؟اگر مهم بود این بازی تبلیغ نکنید و عکس نچسبانید و اینها را براه میانداخت؟حاکمیت میخواهد یک مشارکت نرم ۵۰ درصدی داشته باشد که دارد پس رای ندادن ما آب به آسیاب همان کسانی میریزد که میخواستند با هزار حربه ما را مایوس کنند و انگار موفق هم شده اند
۴-بنده از بچگی زیر بار حرف زور نمیرفتم.الان حس میکنم دارند به زور مجبورم میکنند رکه رای ندهم پس رای میدهم به لیست ائتلاف اصلاح طلبان(یاران خاتمی)
پی نوشت:این انتخابات هیچ توصیه ای برای شرکت یا عدم شرکت ندارم.هر چه که نوشتم نظر شخصیست.فلذا قول میدهم اگر کسی خواست رای ندهد پاچه اش را گاز نگیرم

27 comments:

  1. محمد جواد شکریMarch 11, 2008 at 10:11 AM

    موافقم! ولی به لیست مشترک یاران خاتمی و یاران هاشمی رای خواهم داد

    ReplyDelete
  2. خوب شد این پی نوشت رو نوشتی وگر نه من باید به تبعیت از شنا پامیشدم تو این کوالالامپور بی صاحب دنبال صندوق رای بگردم! استدالات رو اکثر قبول دارم به جز اولی به نظرم این چیزی که نوشتی معنیش اینه که باید فقط نوک دماغم رو نگاه کنیم و اونهم فقط نوک دماغ خودمون! یعنی اگه شما گرین کارت امریکا رو داشتی به فرض دیگه نمی رفتی رای بدی؟

    ReplyDelete
  3. با توجه به اینکه این روزا حوصله بالا کشیدن ( گلاب به رویتان ) دماغمان را هم نداریم بنابراین رای نمی دهیم !

    ReplyDelete
  4. من هنوز نمی دونم چی کار می کنم.  تو فقط به من بگو رعیت از کی تا حالا اصلاح طلب شده که من باید برم بهش رای بدم.  فکر میکنم رای نمی دم چون فکر نکنم تاثیری داشته باشه.  این اقلیت تو این چهار سال که تو مجلس بودند چه کردند که فکر کنم اگر اوضاع هنوز همانقدر بد است و بدتر نشده به خاطر آنهاست.  نه به نظرم اگر رای بدهم به ریش خودم خندیده‌ام.  

    ReplyDelete
  5. نظری ندارم

    ReplyDelete
  6. امروز ابراهیم رها تو ستون پستخونه حرف جالبی زده بود.(اگه تو این امتحان نمی تونی بیست بگیری برو ده بگیر)!منم با رای دادن موافقم.

    ReplyDelete
  7. می شود گفت بعد از خاتمی این اولین باری است که از قبل می دانم که رای خواهم داد!

    ReplyDelete
  8. با شما موافقم . در این سایت هم لیست نماینده های اصلاح طلب با کد انتخاباتی اونها هست . حتما برای دیگران هم بفرست
    www.000.ir

    ReplyDelete
  9. من رای می دهم...به ائتلاف اصلاح طلبان...به یاران خاتمی

    ReplyDelete
  10. عرفان جان اون جمله متلک بود نه نظر.بالاخره عقرب باید نیش بزنه یا نه؟

    ReplyDelete
  11. امیرجان، اولن خوشحالم که دوباره مینویسی هرچند که اینروزها خیلی کم کار شدی!
    ثانین منهم مثل جنابعالی تحریم روکار درستی نمیدونم.اینکه رای ندیم چون هیچ اتفاقی نمیفته فقط و فقط معنای انفعال میده در حالیکه قرار نیست یکشبه اتفاقی بیفته یا با یکبار رای دادن معجزه بشه.برای بدست آوردن آنچه میخواهیم باید حرکت کنیم و اصولیترین و اولین گام همین رای دادنه به نظر من ،حتی اگر با 100% مواضع کسانی که انتخاب میکنیم موافق نباشیم.

    ReplyDelete
  12. از خوش تیپ به امیرانه:
    پیام شما دریافت شد.ولی از اونجایی که رعیتی بیش نمی باشم خط موبایلمان یه طرفه می باشد.

    ReplyDelete
  13. تو نوشتی:"یک اقلیت موثر در مجلس هم میتواند در برابر هر تحول آینده سپری برای ما باشد"
    من فعلن دارم فکر می کنم که اصولن "اقلیت" چطور می تواند "موثر" باشد؟ اگر این فکر به نتیجه ی مثبتی برسد شاید انگیزه ای باشد برای اینکه باز هم در کمال نا امیدی رای بدهم

    ReplyDelete
  14. ما باید مواضع و دیدگاه های خود را با مسائلی موجود وساختار نظام مشخص کنیم
    اینکه اقلیت موثر تاثیر گذاره شکی نیست اما این اقلیت نماینده من خواهند بود آیا با توجه به حذف افراد موثرشان همچنان توانمند هستند؟
    من هم نه انقلاب میخواهم نه جنگ
    اما از کجا آغاز باید کرد تا نظام متوجه خواسته های مردم بشه و این پروسه طولانی خواهد بود و باید نقطه ای برای شروع داشته باشه به نظرت نقطه شروع کجاست؟
    آیا شورای نگهبان و دولت متاثر از خواست مردم نمایندگان رو تعیین صلاحیت کردن؟
    سیاست علم قدرت است اما در جامعه ما قدرت مردم درفرهنگ سیاسی محاسبه نمی شود هرچه میزان مشارکت کمتر باشد بهتر خواهد بود چرا که تبلیغات با رویکردها کاملا متفاوت بوده است
    من هم رای نمیدهم

    ReplyDelete
  15. بيشتر ياران خاتمي بيچاره كه رد صلاحيت شدن
    جمعه ما هم به همين چند نفر باقيمانده راي مي دهيم تا ببينيم چه مي شود..

    ReplyDelete
  16. برای فرهاد:فکر میکنید نظام از انتخابات متوجه نظر مردم میشه؟

    ReplyDelete
  17. به نظرم اگر قراره رای بدیم به این امید که شاید شاید شاید تغییری حاصل بشه یا کورسوی امیدی باشه به نظرم اشتباهه... اصولا ما با رای دادن یا ندادمون هیچ مساله ای رو سبب نمیشیم... البته که من رای میدم اما به دلیل شخصی... که متاسفانه اگه دست خودم بود عمرا رای نمیدادم:)

    ReplyDelete
  18. اشکالی ندارد این سری هر کسی که خواست رای ندهد شما فقط نشانش بدهید من پاچه اش را گاز میگیرم. علتش هم این است که اعصابم خراب است دنبال پاچه برای گاز گرفتن میگردم که خب چه پاچه ای بهتر از کسی که فکر میکند با رای ندادنش مشت محکمی زده بر دهان..... بعد چند سال بعد برای استخدامش در بانک همان مشت محکم را میزنند توی دهن خودش که آقا جان به دلیل اینکه شناسنامه ی شما هیچ مهر رای ندارد تشریف ببرید منزل هی به خودتان و در و دیوار مشت محکم بزنید تا حالتان بیاید سرجایش

    ReplyDelete
  19. فرهاد عزیز حتما از شرایط فعلی خیلی راضی هستید که تمایلی به رای دادن ندارید...آقای فرهاد هر چه در این شش هفت سال که بحث تحریم باب شده،از تحریم نتیجه گرفته اید از تحریم این دوره هم خواهید گرفت...فرهاد عزیز احمدی نژاد ولدزنای تحریم امثال شماست...شمایی که ژست روشنفکری به خود می گیرید و دم از تحریم می زنید یقین داشته باشید که آب به آسیاب جمهوری اسلامی خواهید ریخت..

    ReplyDelete
  20. شما داری خودزنی می کنی شما مثل گوسفندی می مونی که از ترس شیر خودش رو به دامن گرگ می سپره. من رای نمی دهم و به دامن گرگ نمی رم در عوض می دونم با رای ندادن دو راه دارم یا به طرف شیر برم یا راهی پیدا کنم و از شر شیر خلاصی پیدا کنم. در ضمن این یه قانونه تو دنیا که شما باید هزینه اشتباههای خود را بپردازی و مردم باید روزی هزینه اشتباهات چند ده سال گذشته رو بپردازند حالا به صورت انقلاب یا جنگ یا هر چیز دیگه. فقط بدون شما هم این هزینه رو می پردازی ولی هر چه به تاخیر بندازیش باید هزینه بیشتری بپردازی و این یه قانونه. بعد هر کاری می کنی بکن ولی واقعا من شرم می کنم و اوج حماقت و بی احترامی به شعور خودم می دونم که برم جمعه پای صندوق.

    ReplyDelete
  21. مردم باید روزی هزینه اشتباهات چند ده سال گذشته سروشیسم و مجیدیسم را بپردازند!

    ReplyDelete
  22. مردم باید روزی هزینه اشتباهات چند ده سال گذشته سروشیسم و مجیدیسم را بپردازند!

    ReplyDelete
  23. همچنان فکر می کنم

    ReplyDelete
  24. ...((در عوض می دونم با رای ندادن دو راه دارم یا به طرف شیر برم یا راهی پیدا کنم و از شر شیر خلاصی پیدا کنم...)) این منطق تحریمیون خیلی جالبه،برادر من رای ندادن تو میشه احمدی نژاد...چقدر تفاهم رای و اندیشه دارند این تحریمیون و برادران اصولگرا.

    ReplyDelete
  25. آقای رامین!آن گوسفند هم خودتانید بنده به تقلید جدم باسعید هیچم

    ReplyDelete
  26. اوف...عارف مسلکی رو حال کردین؟

    ReplyDelete
  27. مولانا امیر خرابمان کردی...یاد آن حکایت افتادم  که شیخی با شاگردان راه رفتی و هر عابری او را به نامی نکو یاد کردی که ناگاه عابری او را به دشنامی خطاب کردی و شاگردان شیخ بر او خشم گرفتی و شیخ گفتی هر کس آنچه که لایق خویش است مرا یاد کند....

    ReplyDelete