Tuesday, January 19, 2010

تیر خلاص

طرح پرداخت نقدی یارانه ها را می توانید اینجا ببینید. به نظر من این طرح تیر خلاص به بخش پایین طبقه متوسط است که این سال ها هم به زحمت خودش را سرپا نگه داشته. حداقل حقوق تامین اجتماعی این روزها حدود دویست و هفتاد هزار تومان و خط فقر نزدیک چهارصد هزار تومان طبق آمار دولتی است. با منطق توزیع کنندگان یارانه دولت بعد از نهم، آبدارچی ما که سیصد هزار تومان حقوق می گیرد و متاهل است شامل پرداخت نقدی یارانه های نمی شود اما اگر همین آبدارچی بر تلاش خود بیافزاید و ظرف سه سال صاحب دو فرزند شود یارانه نقدی دریافت می کند. فاجعه افزایش جمعیت به کنار، طرح دقیقن اقشاری از جامعه را شامل دریافت کمک های نقدی می کند که به نظر مغزهای! متفکر اصولگرایان، پایگاه رای معجزه هزاره سوم محسوب می شوند: به تعبیر ساده اقشار حاشیه نشین با تعداد فرزندان زیاد و درآمد پایین.


از ابتدا قابل پیشبینی بود که اصرار حضرتش بر حذف یارانه ها نه از حب علی که از بغض معاویه است. کسی دلش برای رقابتی شدن فضای کسب و کار نسوخته که اگر این بود شاهد دست درازی کنسرسیوم های نظامی به شرکت های دولتی چون مخابرات یا قرارداد های نفتی نبودیم. ماجرا به گمانم تضعیف طبقه ناراضی متوسط و تقویت قشر حاشیه نشین حامی دولت مهرورزی است. یعنی شخص رییس دولت می پندارد با این کار غیر از صندوق ذخیره ی ارزی، صاحب قلک جدیدی با اعتبار حداقل بیست هزار میلیارد تومان در سال خواهد شد که با صرف آن پول هر طور که دلش می خواهد و خارج از نظارت بودجه ای، می تواند برای خود حامیان جدیدی خریده، سطح رفاه حامیانش را از ساندیس به احتمالن سان ایچ ارتقا دهد. این میان گور پدر طبقه متوسط قدرناشناس .


اما من دلم می خواهد با شما شرط ببندم کوه رفیع دولت بعد از نهم مانند همیشه موش خواهد زایید. اداره ی شرایط تورمی ناشی از حذف یارانه ها، کار دولتی که با نفت صد و چهل دلاری هم سی درصد تورم ایجاد کرده بود نیست. نرخ تورم به گمانم بسیار بیشتر از آن چیزی است که حضرات می پندارند و این امر نه فقط طبقه متوسط که همان اقشار حامی دولت بعد از نهم را هم به عصیان واخواهد داشت. حتی یارانه بگیران هم خیلی زود در می یابند با پول نقدی در اختیارشان حتی هزینه ی قبض برق و گاز مصرفی را هم نمی توانند بپردازند، آن وقت آقای معجزه هزاره سوم می ماند و مردمانی خشمگین و به جان آمده، مردمانی که اینبار نه به دنبال رایشان که در پی نانند و کیست که فرق میان این دو را نداند؟

16 comments:

  1. سلام
    فکر می کنید چرا اینجوریه .یعنی یه مشاور اقتصادی درست و پیمون ندارن که اینطوری گند می زنند ؟؟؟!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. خوبه ، دارن گور خودشونو می کنن

    ReplyDelete
  3. امیدوارم اینطور بشه . امیدوارم ...

    ReplyDelete
  4. می خواستم ادامه بدم که دیدم خودت برای صبا نوشتی .

    ReplyDelete
  5. فکرشو بکن با حساب این آقایون حتی آبدارچی شرکت ما مرفه بی دردی بود که خودش خبر نداشت

    ReplyDelete
  6. من بعید می دونم اینها تو این طرح به ضعیف کردن طبقه ی متوسط فکر کرده باشن؛ چرا که از اون طرف قضیه می تونیم اینطور نگاه کنیم که این طرح باعث میشه اقشار آسیب پذیر به بدنه ی متوسط جامعه نزدیکتر بشن؛ اتفاقی که  با افزایش نقدینگی خانواده های ضعیف قابل پیش بینی هست چرا که به همون نسبت از امکانات آموزشی بهتر و امکان دسترسی بیشتر به رسانه های آزاد و غیره و ذالک بهره مند خواهند شد.

    ReplyDelete
  7. مگه میمونا موش می زان؟

    ReplyDelete
  8. عجب مرفه بی دردی بودم من با این همه قسط.....پس بچه ها به پولدارا چی باید می گفتیم؟ از صبح دارم حرص می خورم!

    ReplyDelete
  9. یه دختر از همین حوالیJanuary 19, 2010 at 5:01 AM

    تو این مملکت مردیم و یه خبرِ خوب نشنیدیم.... اگه همین الان زندگیم تموم بشه هیچ ناراحت نمیشه چون میدونم اگر بمونم اوضاع بدتر میشه که بهتر نمیشه....
    این روزا بی حوصله ام عجیب بیحوصله.... زندگیم تو این مملکتِ خراب شده هدر شد

    ReplyDelete
  10. آرمان آریاییJanuary 19, 2010 at 5:17 AM

    سلام..از همون روز اولی که این طرح مطرح شد مشخص بود که مثل پاشنه آشیل عمل میکنه..هممون میدونیم که اصل طرح چیز خوبیه اما اینکه چطور اجرا بشه محل اشکاله..اگر یک روز همین مسئله باعث سقوط دولت شد جای تعجب نداره..در صورت مصوب شدن طرح در کابینه دولت کودتا در آینده سیل سهمگینی به راه خواهد افتاد...به امید فردای روشن برای من، تو و تمام مردم دنیا

    ReplyDelete
  11. از اونجا که نوشتم افزایش نقدینگی طبقه ضعیف می تونه امکان دسترسی به دانش و اطلاعات رو هم به همون نسبت افزایش بده میشد فهمید که صرفا نگاه اقتصادی به این طبقات ندارم هر چند فارغ از اندیشه های مارکسیستی عامل اقتصادی دلیل عمده ی شکل گیری کلاسهای اجتماعی بوده و هست. اما امیر این نکته رو در نظر بگیر که شاید بار اقتصادی ای که این یارانه ها از دوش خانواده های مستضعف بر می داره به فرض منجر به وارد شدن یه کامپیوتر یا ماهواره به کانون خانواده بشه و این خودش در دنیای امروز میتونه تغیر بزرگی باشه که روند نزدیکی به کلاس بالاتر رو تسهیل میکنه! نه؟

    ReplyDelete
  12. "طرح دقیقن اقشاری از جامعه را شامل دریافت کمک های نقدی می کند که به نظر مغزهای! متفکر اصولگرایان، پایگاه رای معجزه هزاره سوم محسوب می شوند: به تعبیر ساده اقشار حاشیه نشین با تعداد فرزندان زیاد و درآمد پایین."

    چند تا مطلب:
    1. یعنی فرض را بر این گرفتید که مغز های متفکر اصولگرایان از طبقه ی خیلی خیلی پایین جامعه اند؟

    2. با فرض بند 1:  آیا در صورتی که این قشر کم درآمد و بسیار آسیب پذیر از افراد جامعه مثلن طرفدار احمی نژاد باشند باید ازشون غفلت بشه یا باید بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند؟؟؟ سر چه جوریش میشه بحث کرد اما بدون شک این قشر ضعیف بیشتر حمایت لازم هستند.  برداشتی که من از مطلبتون داشتم این بود که لزومن نیاز نیست.

    3. مگه غیر از اینه که مقدمه ی رشد فرهنگی برطرف شدن حداقل های نیاز اقتصادیه؟؟ بنابر این اگر واقعن همچین اتفاقی بیافته یعنی دهک های پایین جامعه از وضعیت بدتر به وضعیت بد برسند فکر نمیکنید احمدی نژاد داره ریشه ی خودش رو میزنه؟ پس همیچین به نفع شخص خودش نیست..!!!

    4. بالاخره در این نوشته میخواستید بگویید که وضع این قشر خیلی ضعیف قرار است وضعش از اولی که بود بهتر شود یا بدتر؟؟؟

    ReplyDelete
  13. شاید... ولی به شدت ناامیدم از جذب این قشر حاشیه نشینی که گفتی، سبزها نه بلدن نه می تونن و نه ظاهراً می خوان که با این قشر ارتباط برقرار کنن، چه برسه به جذب کردنشون. شاید برای همینه که امیدروارم دافعه طرف مقابل به دادمون برسه

    ReplyDelete
  14. رضا قاری زادهJanuary 20, 2010 at 1:17 AM

    من فقط خواستم بگم یه تفاوتی قائل بشیم بین فقر فرهنگی و فرهنگ فقر . در واقع فرهنگ فقر شکل نهادینه شده ی فقر در زندگی قسمت عمده ی همون افرادیه که فکر می کنم بحثتون راجع به اونها باشه . به عبارت دیگه من شدیداَ معتقدم که ژرداخت نقدی به دهکهای ژایین مورد نظر حتی اگر ساده انگارانه قبول کنیم که باعث بهبود شرایط اقتصادی آنها می شود الزاماَ به این معنا نیست که خوی هضم شده در فقر آنها را تغییر دهد و بنهده به ضرس قاطع معتقدم باز هم هیچکدامشان روزنامه های ژانصد یا مجلات دو هزار تومانی را نخواهند خواند تا وقتی که آشغالی مثل ایران را با کمترین قیمت می توانند از کیوسکها بخرند

    ReplyDelete