Monday, March 27, 2006

مرهم دلتنگی

روزهام برخلاف هميشه تعطيلاتی ازين دست، به بطالت نگذشته.کتابی از گابريل گارسيا مارکزميخونم به اسم «زنده ام تا روايت کنم»،کتاب اين طور آغاز ميشه:زندگی آنچه  زيسته ايم نيست،بلکه همان چيزيست که در خاطرمان مانده و آنگونه است که به يادش می آوريم تا روايتش کنيم!


در يک کلمه شاهکاره.خودنوشت مارکز در مورد خودش.خوندنش در هر حال لذت بخشه و اگر مثل من مسحور صد سال تنهايی و بالاتر ازون آمريکای لاتين باشين زير و زبر کنندست.تاواريش يادته از زيور کليدر باهم حرف ميزديم.تواين کتاب زنی رو کشف کردم که از زيور هم زن تر وباوجود تره!درود و صد درود به مترجم تواناش کاوه مير عباسی که لذت خوندنشرو به فارسی زبان ها هديه کرد،يه جاهايی ادم ميمونه که بايدنويسنده رو برای اين همه توانايی تحسين کرديا مات توان مترجم و نازک انديشی های بی مثالش شد.در مورد اين کتاب و اون چه که من ازش ياد گرفتم بازم حرف ميزنيم عجالتا فقط اينا رو داشته باشين:شاهانه تنازع بقا ميکرد...شب زفاف را در عفاف گذراند...خيانت شوهرش را مثل جام شوکران سر کشيد...دشواری تاب آوردن عصر های بی عشق يکشنبه و....!


پی نوشت ۱:خدايا از عمر احمدی نژاد،جرج بوش،بن لادن و...کم کن و بر عمر امثال مارکز و کوندرا و يوسا بيافزا!


پی نوشت ۲:ديدن ۳ گانه ماتريکس به زبان فارسی هم ارزويی بود که محقق شد.فيلم به نظرم قابليت بارها و بارها ديدن رو داره.


پی نوشت ۳:هوای ابريه،بارون خيلی نرمی مياد چنان که بعضی وقتا شک ميکنی که واقعا آيا داره بارونمياد يا تخيلت داره بارون رو تصور ميکنه.دلم برات خيلی تنگ شده...انگار صدايی مدام در قلبم مکرر ميشود:شادی بی تو بر من حرام باد بانو!


پی نوشت ۴:عرفان جان ممنون از توضيحاتت مشکل حل شد!اکثرتون رو ميخونم ولی اينتر نت کند امکان کامنت گذاشتن رو نميده.تا بعد دل همتون خوش!

15 comments:

  1. مرورگر.کامMarch 27, 2006 at 6:09 AM

    آخرين اخبار ايران و جهان در بزرگترين آرشيو خبري در ايران.
    خبر+عکس.
    :: اخبار را در www.moroorgar.com حرفه اي بخوانيد ::

    ReplyDelete
  2. زنده ام که روایت کنم را دارم. این پستت باعث شد بقیه ی تعطیلات را بروم سراغش. البته یک درگیری کوچک ذهنی با نیچه دارم. اگر او اجازه دهد به چیز دیگری فکر کنم... در مورد بارونی که می باره و نمی دونیم تخیلیه یا واقعی چه قشنگ نوشتی. و آخر اینکه دل خودت هم خوش...

    ReplyDelete
  3. سلام....سال نو مبارک....سالی خوش در پناه حق براتون آرزو ميکنم...شاد باشيد و هميشه سبز...

    ReplyDelete
  4. به اين نتيجه رسيدم که چقدر سلائق متفاوتند :))))) من ماتريکس رو خوشم نيومد...صد سال تنهايی رو هم نميدونم چند بار ديگه شروع کنم نصفه ول ميکنم...بهر حال... اين پی نوشت يک رو آمين....

    ReplyDelete
  5. سلام . حل شدن مشکلت کوفتت بشه . برا من حل نشد . اومدی تهرون بگو يوزر پسو بهت بدم برا منو درست کنی . سلام برسون .

    ReplyDelete
  6. پی نوشت ۱: آمين
    شايد بقيه تعطيلات من هم با خوندن کتابی که گفتی به بطالت نگذره

    ReplyDelete
  7. سلام
    کتاب زيباييست.......
    بر خلاف اون فيلم که گفتی ارزش بارها خوندنو داره

    ReplyDelete
  8. ردپاي ايامMarch 27, 2006 at 2:53 PM

    اينکه بگم با پی نوشت ۱ کاملا موافقم برات تازگی نداره ،نه؟ ولی.... چاکريم!

    ReplyDelete
  9. سلام...سال نو مبارک......
    سال بسياربسيار خوبی رو واسه خودت /خواهر خوبت وخانواده محترم آرزو می کنم.....
    اميدوارم که سالهای سال زنده و سلامت باشی و بتونی هميشه اينقدر خوب بنويسی...
    ...مطمئنا اين وبلاگ تو سال جديد با قلم خوب شما پر بارتر هم خواهد شد....انشالله...
    هرروزتان نوروز نوروزتان پيروز....

    ReplyDelete
  10. سلام... من اين کتا رو خريدم و هديه دادم به يه دوست. خودم نتونستم بخونم. ايشالا عمری باشه و پولی و وقتی تا بخونمش.... يا حق!

    ReplyDelete
  11. ديشب ساعت ۱۱ بود سر سفره شام نشسته بودم يهو ياد اين جملت درباره بوش و احمدی نژاد و مارکز افتادم... بعد به يه نتيجه گيری جالب رسيدم.... که الان يادم رفت.... خسته نباشم.... نه؟.. راستی فکر ميکردم واسه اين پستت قبلا کامنت گذاشتم قبلا... اما....آهان يادم اومد ميخواستم بگم مگه خدا مثل من و شما بخيله که از عمر يکی کم کنه به عمر يکی ديگه اضافه کنه يا اصلا مگه در دنيا قانون توازن عمر وجود داره؟!.. بابت اون راهنمای فنی هم بايد عرض کنم قابل شما رو نداشت...

    ReplyDelete
  12. باران باريد...باران تند باريد...بابا در باران آمد!

    ReplyDelete
  13. اميرجان سلام... انگار دير رسيدم... توی فيلم حکم يه ديالوگی هست که من رو خيلی توی فکر برد... عشق برای ادم‌های متوسطه که با اون خودشون رو .... دلم نمی‌خواد بقیه‌ش رو بگم اون حرف، حرف استاد کيميايی بود!!! استاد!!! سال نو بهار نو قلب نو برات مبارک و خجسته باشه... من ليست فيلم هام رو رد کردم ولی هنوز منتظر تو ام با ليست فيلم‌هات... تبريک تبريک...

    ReplyDelete
  14. نمی دونم خوندی يا نه! اما اگه نخوندي خداحافظ گاری کوپر رو از دست نده. هر چند کاملا سبک و لحن متفاوتی نسبت به کارای مارکز و امثال اون داره. کار ترجمه ی اون هم زيادی درسته. :)

    عيد شما هم مبارک راستی!

    ReplyDelete
  15. زندگی آنچه  زيسته ايم نيست،بلکه همان چيزيست که در خاطرمان مانده و آنگونه است که به يادش می آوريم تا روايتش کنيم؟!......... با این حساب زندگی من... شاید یه روز نوشتم.

    ReplyDelete