Tuesday, October 20, 2009

انتقام زنانگی

ایزدبانو آفرودیت از کسانی که به او بی توجهی  کنند انتقام می گیرد. در میتولوژی یونان لااقل چند داستان مشخص وجود دارد که نادیده گرفتن آفرودیت با تنبیهاتی سنگین روبرو شده است. اگر فرض کنیم آفرودیت نمادی از زنانگی است شاید بشود گفت بی توجهی به زنانگی، موجب پرداخت هزینه های تاق و جفت است. مردان تاوان بی توجهی به زنانگی را با مودهای بد، با روابط نیمه کاره، با افسردگی و حس ناکامی می پردازند اما به نظرم در زنان تاوان نادیده گرفتن زنانگی  با علائم روان-تنی پررنگ تری  خود را نشان می دهد.


تحقیر مداوم ارزش های زنانه توسط جهان پدرسالار، زندگی با مادری که یا قربانی جهان پدر سالار و مظلوم است و یا حامی ارزش های پدرسالاری؛ گسستی سخت با زنانگی در روان زن ایجاد می کند. در واقع زن یا با ملاحظه بی دفاعی مادر برابر ظلم خویشان ذکورش تصمیم می گیرد هر چیزی باشد جز مانند مادرش و یا تحت سلطه ی مادری قدرتمند و جاه طلب، در هوای داشتن رضایت مادر سعی می کند از خود چهره ای درخشان و موفق مانند مادر ارایه دهد و این هر دو موجب ابتر ماندن سیکل زنانگی در روان زن است. بحران با مادر، معمولن به روی زنانگی فرافکن می شود و بی توجهی به حوزه عواطف و احساسات و حوزه جسم و نیاز های بدن را در پی خواهد داشت.


عدم امکان ابراز عواطف زنانه، ناتوانی در گفتن یا نشان دادن احساسات، عدم ارتباط ارگانیک با بدن، بی توجهی به زبان و اشاره های تن، از بارز ترین نشانه های گسست میان زن و زنانگی است. ترس از وابستگی، هراس از ایفای نقش های سنتی زنان، تمرکز روی دستاوردهای جهان مادی بدون لذت بردن از این دستاورد ها نشانه های دیگر گسستند. اولین واکنش انرژی زنانه به این گسست در تلافی جویی های جسمی خود را نشان خواهد داد. زنان دارای گسست با زنانگی احتمالن قاعدگی های شدیدن آزاردهنده، سردرد های سخت، س.ک.ص دردناک و تجاربی از این دست خواهند داشت. شاید در موارد اینگونه، بازگشت به زنانگی، جستجوی هویت گمشده ی واقعی، حضور در حوزه زنانه و تن با انجام تمریناتی مثل یوگا، رقص، تجربه ی توام با پذیرش فضاها و جمع های زنانه و از همه مهمتر یافتن راهی برای آشتی یا بخشودن مادر، خیلی سریع تر از هر اقدام دارویی باعث حل مشکلاتی از این دست باشد. فراموش کردن زنانگی باعث نمی شد زنانگی نیز ما را فراموش کند، این راز انرژی زنانه است!

12 comments:

  1. قربونت برم كه اين همه درباره ما فكر مي كني

    ReplyDelete
  2. برای یک لحظه به جنسیت شما شک کردم.البته با عرض معذرت

    ReplyDelete
  3. گسست در زنانگی.. شاید همینیی که گفته باشه علتش!

    ReplyDelete
  4. حالا جدای از همه ی این حرفا ..زنانگی همیشه درد داشته!!! همیشه....

    ReplyDelete
  5. من عاشق زنانگیم هستم عاشق تمام تمایلاتش عاشق همون موج سینوسیش که می ره پایین و بالا عاشق مودی بودنش حتی عاشق تاریکیهاش عاشق بی شکلیهاش..عاشق تمام تمامش
    خداوند رو سپاس که در  اول در قامت یک انسان و بعد در قامت یک زن آفریده شدم.
    رقص رو به عنوان یک جادو برای زنانگی به همه هم جنسانم توصیه می کنم. با بدنتون آشتی کینین بهش عشق بدین لوسیون های خوشبو بگیرید لمسش کنین بهش   به تمام قسمتهاش احترام بگذارید . قدرت زن بودن رو ببینید دوباره ببینین از نو!
    فریبای عزیزم زن بودن وقتی درد داره که تو نمی بینیش درد می گیره که ببینیش
    مرسی امیر

    ReplyDelete
  6. من بالاخره کلاس یونگ پیدا کردم ولی منابع خوبی هنوز معرفی نکردند کتاب انسان و سمبول هایش منبع خوبی بنظرت؟

    ReplyDelete
  7. علت گسترش بیماریهایی نظیر یائسگی زودرس. دیابت . پوکی استخوان و بخصوص افسردگی های پنهان و آشکار در جامعه ’ زنان ایران می تواند همین نادیده انگاشته شدن باشد. سی سال است که زنان ایرانی خذف شده اند و یا اگر هستند آنقدر مورد تحقیر متفکران دین زده قرار میگیرند که همان بهتر که نباشند. دوست عزیز به وبلاگ ستاره های مقوایی حتما" بیا.

    ReplyDelete
  8. در دوران ما هرچه کمتر زن باشی برایت بهتر است. اما من به شدت از اینکه زن هستم خوشحالم فقط امیدوارم بتوانم تا زنده هستم به حقوق فردی و انسانی خودم دست پیدا کنم.

    ReplyDelete
  9. لطف میکنی آدرس یا شماره تماس کلاس رو بگی؟ ممنون

    ReplyDelete
  10. سلام
    میشه لطفا آدرس این کلاس را بدهید

    ReplyDelete
  11. بعد میدونی درد بزرگ کجاست؟ اینکه باید به خاطر زن بودن به جامعه حساب پس بدی، و به عبارتی، جامعه انتقام زن بودنت رو اینقدر ازت بگیره که یات بره اون زن بودن رو، بعد، به خاطر اون فراموشی، به زنانگی انتقام پس بدی. آدم یه جورایی پوستش کلفت میشه، و هی تو هر موقعیتی سعی می کنه اون وضعیت کم هزینه تر رو انتخاب کنهف که خوب چون انتقام آفرودیت یه جوری عمل میکنه که گاهی ادم اصلا نمی فهمه که داره از کجا میخوره، زنانگی به کل فراموش میشه! و وای به حال جامعه ای که زنهاش، زن بودن یادشون رفته باشه!

    ReplyDelete
  12. سلام
    خسته نباشید
    مطالب سایتتان مفیدند. البته من تازه با وبلاگ شما آشنا شدم. دوست داشتم بدانم تحصیلا شما در چه زمینه ای است؟
    و در ضمن من برای پیدا کردن پرسشنامه کشف درون یونگ به کجا می توانم مراجعه کنم؟ با تشکر

    ReplyDelete