Thursday, April 23, 2009

ما،میرحسین و سپاه پاسداران

میرحسین موسوی بیانیه ای صادر کرده و سالگرد تشکیل سپاه پاسداران را تبریک گفته است.دوست عزیزم نیما این بیانیه را در وبلاگش درج و بخش هایی از آن را بولت کرده تا در سکوت موضع خودش را اعلام کند.


سپاه پاسداران یکی از بزرگترین منابع قدرت در ایران امروز است.هیچ دولتی،تاکید می کنم هیچ دولتی در ایران امکان حرکت بی تعامل با مجموعه سپاه را ندارد.همانطور که در همسایگی ما در ترکیه بی هماهنگی ارتش آب از آب تکان نمی خورد.اربکان خط قرمز های ارتش ترکیه را رعایت نکرد و دولتش مستعجل بود و اردوغان با ارتش همراهی کرد و اصلاحات ترکیه را با قدرت پیش برد.از میرحسین توقع داریم علیه سپاه بیانیه دهد؟این به چه کسی کمک می کند؟اصلن تضعیف سپاه پاسداران به هر شکلی باعث وحدت ملی و ارتقای قدرت منطقه ای ایران می شود یا باعث فلج شدن هر حرکت اصلاح طلبانه و تضعیف امنیت ملی؟


من به جد بر این باورم که باید به سپاه و فرماندهان سپاه حرمت گذاشت.این جمله را در عین انتقاد های فراوانی که به عملکرد این مجموعه دارم بیان می کنم.من به سیاست داخلی سپاه پاسداران و از گفتمان حق و باطلی که در عرصه سیاست داخلی در پیش گرفته انتقاد دارم اما به عملکرد خودمان هم در طول این سال ها انتقاد دارم که حاضر نشدیم نگرانی های این نهاد موثر در ساخت قدرت جمهوری اسلامی را درک کنیم و تن به گفتگو بدهیم.آن طرف فریاد زبان بریدن سر داد این طرف که ما بودیم به کمتر از گفتن قداره بند و فاشیست راضی نشدیم.تمام تجربه هشت سال اصلاحات خاتمی نشان داده تعارض با سپاه پاسداران ما را به جایی نمی رساند و باید تعامل را جایگزین آن کرد.


میرحسین موسوی دارد این تعامل را آغاز می کند.امکان آن را دارد که واسطه گفتگوی ما با سپاه پاسداران شود.می تواند کمی دیدگاه های ما ؛یعنی بخش سکولار جامعه که به جمهوری اسلامی احترام گذاشته ولی خواهان حق زندگی طبق سلایق خود هستند؛را با نظرات سپاه نزدیک کند.فراموش نکنیم از هر طیف و سلیقه سیاسی که باشیم در برابر مسائل مربوط به امنیت خارجی در یک جبهه قرار می گیریم و فراموش نکنیم اصلاح طلبی پذیرش واقعیات حال حاضر جامعه و تلاش برای تغییر تدریجی آن است و سپاه یک واقعیت بزرگ در ساخت سیاسی ایران محسوب می شود

11 comments:

  1. خانم ثابتیApril 23, 2009 at 4:28 AM

    می خواهی مضون همان ضرب الامثل را بگویی
    " دستی را که نمی شود برید باید بوسید".
    شاید درست می گویی. قدرت گاهی از نتایج زیرکی است.

    ReplyDelete
  2. سلام.
    شاید به خاطر همین اعتقادها و رفتارهای موسوی که حتی خیلی از اصولگراها هم قبولش دارن. قطعا" با این وضع امید اصلاحات بیشتری هست.

    ReplyDelete
  3. من درباره ی رکسانا صابری چیز زیادی نمی دونم یعنی کسی سر از کار این سیستم در نمیاره ولی همیشه همیشه فکر می کنم هیچ گناه و هیچ جرمی بزرگتر از جاسوسی نیست. یه جاسوس غیر از این که باید پا روی اعتقاداتش و قانون بذاره, باید به وطنش هم پشت کنه که این اوج خیانته!

    ReplyDelete
  4. محمد جواد شکریApril 23, 2009 at 11:12 AM

    بی نهایت باهات موافقم، ولی فکر می کنی آیا همه طبقه سکولار در خصوص مسئله امنیت خارجی همین جور فکر می کنن؟

    ReplyDelete
  5. ارتش هنوزم ترکیه حامی ممنوعیت حجاب زنان در مدارس و دانشگاه ها هست
    ارتش با حجاب مشکلی نداره تا وقتی حجاب وارد بهش اداری و دولتی نشه
    تو کوچه و خیابون ارتش کاری نداره کی چطوری میگرده ولی نمیذاره که تو بخشای دولتی و اداری وارد بشه (به بخش خصوصی هم خیلی کار نداره) به خاطر نوع قانونشون گفتم که ارگان نظامی سیاسیه
    اینجام اگه دخالت تو این جور امور فقط تو بخش دولتی اداری بود میشد سیاسی ولی وقتی به نوع لباس پوشیدن تو خونه و مهمونی و کوچه خیابون کار دارن میشه اجتماعی فرهنگی
    این که ارتش قدرت اقتصادی خوبی هم داره درسته ولی مگه میشه با مال سپاه مقایسه کرد ؟ یک هزارم فسادی مالی که تو سپاه هست تو ارتش ترکیه نیست چون منافع ترکیه و ملتش براشون مهمه
    ارتش اون جا یه ارگان ناسیونالیسته سپاه این جا چیه ؟
    دیگه چقدر کارای عجیب غریب دیگه هم سپاه میکنه جای خود دارد
    شما که سنت بیشتر از منه خوب باید بدونی تو سپاه تو دوران جنگ چه پدری از ارتش درآورد و الانم در میاره
    همین الان چقدر از قدرتی که سپاه داره رو ارتش ایران داره ؟ ارتش عملن شده یه تشکیلات درجه ی دو

    کمامان من از ارتش ترکیه اعاده ی حیثیت میکنم
    معنیشم این نیست ک

    ReplyDelete
  6. ارباب همه ی استدلالات شما رو قبول دارم اما به شخصه روحم دوست داره رادیکال تر از این فکر کنه.. موضعش آرمانگرایانه باشه... اینطوری که با استدلالاتت همراه می شم دچار یأس مفرط میشم!

    ReplyDelete
  7. آفرین آفرین کاش همه مثل تو فکر کنن

    ReplyDelete
  8. وحید غفاریApril 27, 2009 at 8:08 AM

    ای دوست به اصطلاح  اصلاح طلب
    1-سپاه پاسداران بزرگترین مرکز رسمی محدود کننده ؟آزادی در ایران است و فرماندهاندان ایشان دستشان به خون جوانان ایران آلوده است .
    2-تاریخ ایران ثابت کرده است که تعامل در فضایی که ما 2500 سال تن به دیکتاتوری داده ایم .امکان ندارد.
    3-به خاطر رای ..اون هم بی فردی بی اخلاق و دروغگو به اسم میر حسین که فرق چندانی با رهبران جمهوری اسلامی  به فضای خودمان و به واقعیت ها بپردازید .
    ندارد .اشتباه بزرگی است .
    4- برای اصلاحات راه اشتباهی را انتخاب کردید و بهتر است کتابهایی چون جامعه شناسی خودمانی را بخونید.تا بیشتر آشنا بشید
    5-به آهنگ های محسن نامجو هم یک نگاهی بیندازید .پیتزا قرمه سبزی ..اصولگرای اصلاح طلب هم یه چیزی توی همین مایه هاست .

    ReplyDelete
  9. گفتمان درست ولی انعطاف ژذیری طرف مقابل هم شرط هست.. نیست؟
    شکی نیست که میر حسین به دلیل سابقه اش طرفدارانی هم در سپاه دارد و موفق تر از خاتمی است ولی شک دارم که جایی که پای منافع  و قدرت در یمان باشد سپاه حاضر به تعامل باشد.. تعامل در چه چیز؟ میر حسیت باید با آنها کنار بیاید و دستشان را باز بگذارد که روند چپاول را ادامه دهند ؟   با اندیشه ها مبارزه کنند؟ اصلا تعامل با سپاه چطور امکان دارد؟

    ReplyDelete
  10. عوضی ها شما دیگه حرف نزنید

    ReplyDelete
  11. برو خودتو مسخره كن
    تو اصلا ميدوني خليج عدن رو كدوم ارگان پاكسازي كرد؟
    تو اصلا ميدوني اشرار زاهدان رو كي پاكسازي كرد؟
    اگه سپاه نبود ميدوني چي ميشد؟

    ReplyDelete